Som en vårmånad kommer att innehålla ett par fightscener inspirerade av gamla Hong Kongfilmer; det vill säga kung fu-fighter. Därför har vi drillat lite koreografi och dylikt inför inspelningen senare i sommar. Förra året spelade vi in ett par (väldigt) korta testfighter som nu ligger ute för allmän beskådan. Den första testkoreografivideon har fått namnet Just a Minute (då den är exakt 60 sekunder lång), och kan ses nedan:
I och med den här videon passar vi också på att hälsa Sebastian Borg välkommen i filmens cast - han kommer i långfilmen att spela huvudrollen Tom som ung. Välkommen Sebastian!
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
Visar inlägg med etikett Bakom kulisserna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bakom kulisserna. Visa alla inlägg
måndag 9 juli 2012
Bakom kulisserna: testfighter
Etiketter:
Bakom kulisserna,
fightscener,
media,
video
torsdag 12 januari 2012
Nu är vi tillbaka! Bakom kulisserna: Färgkorrigering
Efter en välförtjänt paus från filmarbetet är vi nu igång igen. Snart är det dags för inspelning igen, men först måste snön behaga infinna sig. Tills dess tänkte jag att vi skulle gå in på vad färgkorrigering kan göra för en films utseende.
När man spelar in på video brukar man i de flesta fall eftersträva den så kallade "filmlooken" - d.v.s. att det ska se så mycket ut som 35mm-film som bara möjligt. Detta för att video (åtminstone allt under Redkvalitét) ser något livlösare ut än vad film gör, och det gör att ens film ser amatörmässig ut - oavsett hur bra ljussättning, kamera och linser man har. Vi använder Film i Värmlands Panasonic AG AF101 för den här filmen - och det är en strålande liten kamera, men ändå inte bra nog för att göra färgkorrigering onödig.
Färgkorrigering - eller grading - för de som inte är bekanta med sådant, är alltså precis vad det låter som - ett verktyg där man digitalt ändrar färger, kontraster och dylikt på det råa videomaterialet.
Med färgkorrens hjälp kan man radikalt ändra känslan i en bild, och göra det mer 'filmiskt' till utseendet.
Många använder bara färgkorr till att öka på kontrasterna, och kanske ändra saturationen (färgmättnaden) litegrann, men så arbetar inte jag. Jag tycker om att färgkorra - och färgkorra mycket! Jag gillar hur annorlunda man kan få bilderna att se ut och kännas med bara några enkla klick. Många tycker säkert att jag överanvänder det, men det är smaksak. Nedan följer några exempel på hur bilder ser ut, före och efter färgkorrigeringen. Lägg väl märke till att denna grading är tillfällig och inte nödvändigtvis representativ för hur den slutgiltiga filmen kommer att se ut.
När man spelar in på video brukar man i de flesta fall eftersträva den så kallade "filmlooken" - d.v.s. att det ska se så mycket ut som 35mm-film som bara möjligt. Detta för att video (åtminstone allt under Redkvalitét) ser något livlösare ut än vad film gör, och det gör att ens film ser amatörmässig ut - oavsett hur bra ljussättning, kamera och linser man har. Vi använder Film i Värmlands Panasonic AG AF101 för den här filmen - och det är en strålande liten kamera, men ändå inte bra nog för att göra färgkorrigering onödig.
Färgkorrigering - eller grading - för de som inte är bekanta med sådant, är alltså precis vad det låter som - ett verktyg där man digitalt ändrar färger, kontraster och dylikt på det råa videomaterialet.
Med färgkorrens hjälp kan man radikalt ändra känslan i en bild, och göra det mer 'filmiskt' till utseendet.
Många använder bara färgkorr till att öka på kontrasterna, och kanske ändra saturationen (färgmättnaden) litegrann, men så arbetar inte jag. Jag tycker om att färgkorra - och färgkorra mycket! Jag gillar hur annorlunda man kan få bilderna att se ut och kännas med bara några enkla klick. Många tycker säkert att jag överanvänder det, men det är smaksak. Nedan följer några exempel på hur bilder ser ut, före och efter färgkorrigeringen. Lägg väl märke till att denna grading är tillfällig och inte nödvändigtvis representativ för hur den slutgiltiga filmen kommer att se ut.
Notera även att bilden är maskad från standard 16:9-format till CinemaScope 2.40:1 bildratio. Mer om det i ett senare inlägg.
Nedan följer som ni kanske ser bloggens headerbild, som då alltså är en bild från filmen. Notera här även att träden maskats bort - ett steg i ledet för att få ett grustag att se ut som en öken.
Sisådär, det var allt för denna gång. Färgkorrigeringen på ovanstående bilder är gjord i Magic Bullet Looks av undertecknad.
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
Etiketter:
Bakom kulisserna,
färgkorr,
klipp,
widescreen
onsdag 7 december 2011
Karlstads-tidningen
När vi var ute i grusgropen på den första inspelningsdagen ringde Sofies telefon. Det var Karlstads-tidningen som ville göra ett reportage med oss. Vi blev lite fundersamma, då vi inte tipsat dem om att det var filminspelningsdags, men självklart ville vi ha media där. Anna Sjöström från sagda tidning dök upp efter lunch och var med oss i ungefär en timme. Ett par veckor senare fick vi nästan ett helt uppslag i tidningen.
Visade sig också att det var vår vän Tina Persson, som jobbar för tidningen, som tipsat om inspelningen. Tack för det, Tina. Efter detta blev även Värmlandsnytt (SVT) intresserade av att närvara på inspelningen, men tyvärr gick aldrig våra scheman ihop. Kanske nästa vända. Hursomhelst, nedan följer reportaget:
Visade sig också att det var vår vän Tina Persson, som jobbar för tidningen, som tipsat om inspelningen. Tack för det, Tina. Efter detta blev även Värmlandsnytt (SVT) intresserade av att närvara på inspelningen, men tyvärr gick aldrig våra scheman ihop. Kanske nästa vända. Hursomhelst, nedan följer reportaget:
Förstasidan.
Själva artikeln. Vem som än kom på idén med "Hollywoodskylten" på bilden förtjänar en eloge!
Karlstads-tidningen kan ni kolla in på www.kt.se
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
tisdag 6 december 2011
Bakom kulisserna - dag 3 & 4
Dag 3 - åter till grustaget. Bilderna tagna av William Fjärvik Krieg och Sofie Borg. Redigerade av Daniel Johansson.
Daniels första dag som skådespelare i filmen. Sofie fixar hans hår, medan kameran står och väntar.
Sedan var vi redo att köra. Sofie ville att det skulle bli en zombiefilm. Det blir det inte.
Givetvis var även Lars med. Här instrueras han av Daniel inför en actionscen.
William var boomoperatör, eller som han själv valde att kalla det; MickNisse. Han ville inte nödvändigtvis vara med på bild.
William, Lars och Daniel. Eller som de är mest kända: Knatte, Fnatte och Tjatte.
Daniel har återigen kidnappat kameran för en tagning. Mest för att Sofie (som är journalist) behövde fixa några telefonintervjuer under dagen.
Duellscen. Daniel gör sig redo för sin halvbild.
Tagning, duellscen.
Tagning, duellscen. Pang.
Duellscen. Vem vinner?
Dag 4. Här hade vi med oss två nya stjärnor - Katarina Jäder och Per Hardestam. Bilderna tagna av Sofie Borg, redigerade av Daniel Johansson.
Katarina Jäder som Lilly. Filmat i Mariebergsskogen. Det finns en rolig anekdot om inspelningsplatsen, men den får vänta till ett senare inlägg.
Per Hardestam som Samuel - katalysatorn för hela historien.
Det var alla bakom kulissernabilder för den här gången - fler kommer när vi återupptar inspelningen efter Jul.
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
Etiketter:
Bakom kulisserna,
bilder,
inspelning
fredag 25 november 2011
Bakom kulisserna - klipp
Från grovklippet:
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
Som ni ser är senaste klippet på lite dryg 42 minuter. Vi är då alltså halvvägs klara med inspelningen, och so far so good. Färgkorren är tillfällig, men det är väl på ett nalta ungefär så den kommer att se ut.
Mycket arbete.
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
lördag 12 november 2011
Bakom kulisserna - dag 5 & 8
Lite mer bilder från inspelningen. Bilder tagna av Sofie Borg, redigerade av Daniel Johansson.
Regissören bakom kameran under den femte inspelningsdagen. Nu var vi inne i september, och det började bli höst, såsom man ser på träden i bakgrunden. Lars Nilsson och Daniel Johansson.
Samma sak igen, annan vinkel. Trevlig inspelningsplats. Daniel och Lars.
Lars springer under tagning.
Åttonde och sista höstinspelningsdagen. Grabbarna grus - Daniel och nyförvärvet Jesper Wikner som Dennis och Rob vid Segmons bruk. Järnröret är gjort i plast och papp av Stefan Askernäs. Det har kommit väl till användning i en massa kortfilmer. Här gör det sin långfilmsdebut.
Inför den sista bilden med Lars på den sista kvällen. Svinkallt var det. Oktober, runt 20.30. Daniel, Lars och Jesper.
Sista bilden, sista tagningen. Fejkat regn gjort med en avsågad petflaska, gladpack och kranvatten. Återigen kallt. Stackars Lars som sedan skulle köra från Segmon till Älvsbacka - typ sex-sju mil. Men han fick i alla fall en whiskyflaska för besväret. Daniel, Jesper och Lars.
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
Etiketter:
Bakom kulisserna,
bilder,
inspelning
torsdag 10 november 2011
Bakom kulisserna - dag 1
Då vårt team bestod till största del av en regissör och en fotograf finns det inte en överdriven mängd bakommaterial; framförallt finns det inga videor. Däremot har vi lyckats få med oss lite stillbilder från de olika inspelningstillfällena. Ett urval från första dagen syns nedan. Bilderna är tagna av Sofie Borg, William Fjärvik Krieg och Daniel Johansson. Daniel stod för redigeringen.
Lars Nilsson sminkas av Sofie Borg för första inspelningsdagen, som ägde rum i Hynboholms grustag - ungefär två mil utanför Karlstad. Notera att folk i postapokalyptiska världar sällan tvättar sig.
Lyxigare loger än så här hade vi inte. Strax innan första tagningen. Daniel Johansson och Lars. Detta var den 4:e augusti, och hettan var påtaglig.
Kamerainställningar inför första bilden. Lars och Sofie. William Fjärvik Krieg fördriver tid i bakgrunden. Filmen spelas in på Film i Värmlands Panasonic AG-AF101 - väldigt fin kamera.
Fortfarande inför första bilden. Stativet var tämligen krångligt. Sofie, Daniel och Lars.
Skeptisk fotograf - Sofie föredrar att vara bakom kameran.
Första bilden. Många tagningar - skärpan var svår som attan att få till. Daniel, Sofie och Lars.
Första bilden äntligen avklarad och Sofie sprudlar av glädje.
En halvnaken regissör tog över kameran för sista bilden innan lunch. Han hade inte solat på hela sommaren, och alla bländades. Daniel och Lars.
Långt i bakgrunden står bilen. För att ta oss till den här lokationen fick vi promenera ungefär en kilometer i uppförsbacke och lössand. När vi var klara för dagen hittade vi en bilväg som skulle ha satt oss på ungefär hundra meters promenad i skog. Hm.
Våra två Cowboys för dagen. Lars och William som Tom och Bill. Bill kanske ni känner igen från orginalkortfilmen - länkad i ett tidigare inlägg. Grustaget var enormt, och fantastiskt passande för att spela in en västern i. Känslan av att befinna sig i en öken var total när man fick sand överallt och temperaturen började närma sig 30-strecket (åtminstone i solen).
Det var allt för denna gång - fler bilder från de övriga inspleningsdagarna kommer så småningom.
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
Etiketter:
Bakom kulisserna,
bilder,
inspelning
Cast & Crew
Filmens team och ensemble ser för närvarande ut som sådant:
Team
Daniel Johansson - manus, regi, klipp, koreograf, second unit-fotograf, medproducent
Sofie Borg - medproducent, fotograf, stillbildsfotograf, sminkös, kostymör, runner, third unit-regissör
William Fjärvik Krieg - inspelningsassistent, boomoperatör
Jesper Wikner - inspelningsassistent
Lars Nilsson - chaufför
Ensemble
Lars Nilsson - Tom (huvudroll)
Katarina Jäder - Lilly (biroll)
Per Hardestam - Samuel (biroll)
William Fjärvik Krieg - Bill (huvudroll)
Daniel Johansson - Dennis (biroll)
Jesper Wikner - Rob (biroll)
Kristina Öijeberg - ___ (biroll)
Fler namn tillkommer under andra inspelningsperioden.
Ingående presentationer av de inblandade och deras erfarenheter kommer att dyka upp här på bloggen eftersom.
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
Team
Daniel Johansson - manus, regi, klipp, koreograf, second unit-fotograf, medproducent
Sofie Borg - medproducent, fotograf, stillbildsfotograf, sminkös, kostymör, runner, third unit-regissör
William Fjärvik Krieg - inspelningsassistent, boomoperatör
Jesper Wikner - inspelningsassistent
Lars Nilsson - chaufför
Ensemble
Lars Nilsson - Tom (huvudroll)
Katarina Jäder - Lilly (biroll)
Per Hardestam - Samuel (biroll)
William Fjärvik Krieg - Bill (huvudroll)
Daniel Johansson - Dennis (biroll)
Jesper Wikner - Rob (biroll)
Kristina Öijeberg - ___ (biroll)
Fler namn tillkommer under andra inspelningsperioden.
Ingående presentationer av de inblandade och deras erfarenheter kommer att dyka upp här på bloggen eftersom.
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
Etiketter:
Bakom kulisserna,
skådespelare,
team
Introduktion: Som en Vårmånad
Den här bloggen finns till för att promota den svenska independentfilmen Som en vårmånad (arbetstitel) - en långfilm som spelas in i och runt Karlstad, Värmland.
Filmen är vad vi beskriver som en "postapokalyptisk paltwestern" - en film som utspelas i en ödelagd värld, där mänskligheten är marginaliserad.
Estetiken är lånad till stor del från de europeiska västernfilmerna som gjordes under 60- och 70-talet, men med en svensk twist (mängden granskog och nedlagda bruk vi har i Värmland lånar sig väl till detta).
Detta är en genre det gjorts väldigt få filmer i, och i synnerhet i Sverige är den här sortens genrefilm en bristvara.
Trots en kan tyckas något märklig setting, så är filmens historia framförallt karaktärsdriven, med ett mänskligt budskap - snarare än den kanske väntade vilda actionfilmen med Tarantino-esque dialog och manlighetskomplex.
Filmen är gjord med väldigt små marginaler - extremt liten budget, och ett ännu mindre team.
Den budget vi har kommer från Film i Värmland, som även bidragit med utlåning av utrustning.
Inspelning har skett under åtta dagar, augusti - oktober 2011, och ett till sjok av inspelning kommer att äga rum i januari - februari 2012. Filmen beräknas vara färdigställd hösten 2012.
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
Filmen är vad vi beskriver som en "postapokalyptisk paltwestern" - en film som utspelas i en ödelagd värld, där mänskligheten är marginaliserad.
Estetiken är lånad till stor del från de europeiska västernfilmerna som gjordes under 60- och 70-talet, men med en svensk twist (mängden granskog och nedlagda bruk vi har i Värmland lånar sig väl till detta).
Detta är en genre det gjorts väldigt få filmer i, och i synnerhet i Sverige är den här sortens genrefilm en bristvara.
Trots en kan tyckas något märklig setting, så är filmens historia framförallt karaktärsdriven, med ett mänskligt budskap - snarare än den kanske väntade vilda actionfilmen med Tarantino-esque dialog och manlighetskomplex.
Filmen är gjord med väldigt små marginaler - extremt liten budget, och ett ännu mindre team.
Den budget vi har kommer från Film i Värmland, som även bidragit med utlåning av utrustning.
Inspelning har skett under åtta dagar, augusti - oktober 2011, och ett till sjok av inspelning kommer att äga rum i januari - februari 2012. Filmen beräknas vara färdigställd hösten 2012.
--Daniel Johansson, Broken Frame Productions
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)










































